Tullen: ”Vi märker tydligt vilka märken som är inne”

11 juni, 2011

Kopior av tekniskt avancerade produkter ökar och de som gör kopiorna blir skickligare och skickligare, berättar Per Holgersson, nationell specialist i immaterialrätt på Tullverket. Tullen får årligen in ungefär 600-700 ansökningar om ingripanden mot import, export eller transit av intrångsvaror.

- Både företagens intresse för ansökningar och våra ingripanden från tullens sida har tiodubblats under de senaste tio åren, säger Holgersson.

- För att vi ska göra ett ingripande krävs ansökan av rättighetshavaren, säger Per Holgersson. I vissa fall gör vi ingripanden ex officio då vi misstänker att ett större parti produkter av en fartygslast eller på en flight är kopior.

- I de fall vi gör ingripanden utan att ansökan gjorts har företaget tre dagar på sig att komma in med en ansökan efter att vi kontaktat dem, säger Holgersson. Det är företaget som har rättigheterna som ska uppge om det är frågan om intrång eller inte av deras produkter.

Tullen har befogenhet att undersöka de varor som passerar landets gränser med undantag av brev.

- Vi har rätt att öppna paket, säger Holgersson. 95 procent av de piratkopierade varor vi kommer över vid ingripanden förstörs.

Varor som tullen stöter på är allt från kläder, skor, solglasögon till mobiltelefoner och bilreservdelar.

-  Idag finns ingen produkt som är skonad från att kopieras, säger Holgersson.

- Vi märker tydligt vilka märken som är inne, och det går i vågor.  När till exempel Victoria Beckham-jeansen var inne kunde vi se det direkt.

Holgersson menar vidare att det idag är betydligt svårare att se skillnad mellan en äkta och en oäkta vara.

- Det finns väldigt avancerade produkter. Vissa kan vara till hälften äkta och då är det nästintill omöjligt för gemene konsument att avgöra varans äkthet. Köper du en tröja från Lacoste för 50 kronor så inser du säkert att det är en kopia men om du däremot köper en Ipod för någon tusenlapp så är det inte lika lätt, menar Holgersson.

85 procent av de kopior som når Sverige är tillverkade i Kina.

-  Kina är ett land med en stor produktion, och har historiskt sett ett rätt dåligt skydd för varumärkesintrång. En kopia har också setts som en hyllning till originalet, konstaterar Holgersson.

Dagensjuridik.se

« Tillbaka till nyhetsflödet