Brandnews uppmärksammar Världsdagen mot Piratkopiering och kampanjen ”Vad du betalar för”

12 juni, 2011

Vad kommer du att ha med dig i bagaget hem från semestern i sommar? Nejdå, syftningen gäller inte droger eller liknande utan något annat som göder den organiserade brottsligheten – piratkopior.

Idag, den 8:e juni, är det den Internationella Dagen mot Piratkopiering (World Anti-Counterfeiting Day). Den svenska föreningen SACG ( Svenska Föreningen mot Piratkopiering) lanserar som ett led i detta kampanjsajtenwww.vaddubetalarfor.se

Piratkopior är något som vi inte bara hittar på sommarens semesterorter utan det finns ständigt runt omkring oss. Ibland rör det sådant som alla inser kan vara förödande, som piratkopior på läkemedel då tabletten i förpackningen består av något som någon har kokat ihop i ett sunkigt garage. I andra fall rör det till synes oförargliga diverseprylar som kopieras.

Men vad finns det egentligen bakom produkten? Vi är noga med att produkter från H&M eller Adidas skall tillverkas utan barnarbete och under rimliga arbetsförhållanden, men hur tror du att tillverkningen av piratkopior går till?

Kampanjen ”Vad du betalar för“ vill rikta strålkastaren mot just denna del av handeln med piratkopior. Vilka ligger bakom kopiorna och hur tillverkas de? Även den som vägrar att inse att piratkopior skadar varumärken och därigenom även skadar konsumenterna kanske inser att det finns ännu fler problem med piratkopiorna.

Varför inte ta en titt? www.vaddubetalarfor.se

Av Christer Löfgren

Klicka här för att läsa originalartikeln.

« Tillbaka till nyhetsflödet