Dagens Juridik uppmärksammar Världsdagen mot Piratkopiering

12 juni, 2011

”Oerhört viktigt att vi sätter ner foten”

Svenska föreningen mot piratkopiering, SACG, uppmärksammar idag den internationella dagen mot piratkopiering med kampanjen Vad du betalar för.

- Med kampanjen hoppas vi få konsumenterna att ifrågasätta varifrån piratkopiorna kommer och öka kunskapen om baksidan av piratkopiering, vilken idag är mycket låg – se bara Juholts tämligen lättsamma inställning till sitt falska Hugo Boss-bälte, säger Advokat Ann-Charlotte Söderlund, ordförande i SACG.

Kampanjen lanseras idag den 8 juni genom annonsering, en egen kampanjsajt och i sociala medier. Med kampanjen vill man ändra på synen på piratkopior. Syftet är att sprida kunskap om problemen och riskerna med piratkopiering.

- Konsumenterna begriper inte att det billiga priset på kopior just beror på utnyttjande av arbetskraft under vidriga förhållanden, billigare – och skadliga – tillsatser i matvaror, parfymer, tandkräm, reservdelar mm och finansiering av brottslig verksamhet. Piratkopiering drabbar de flesta sektorer – inte bara – lyxvaror – utan även schampo, leksaker, tandkräm, tvättmedel, läkemedel, reservdelar till bilar och flygplan, tobaksvaror, alkohol och läkemedel.

Finansieringen av kampanjen kommer från medlemsföretag, flertal kända konsumentvarumärken och börsnoterade företag. Även Tradera och Blocket stödjer kampanjen liksom Tullverket, Åklagarmyndigheten och advokatbyråer som Lindahl, Gozzo, Albihns Zacco, Mannheimer Swartling, Heidenstam och Cederquist.

- Min uppfattning är att folk idag är skrämmande omedvetna om piratkopieringens baksida. Att handeln med dessa varor stödjer organiserad brottslighet och barnarbete är bara några exempel, om än talande sådana. Det är oerhört viktigt att vi sätter ner foten och tydligt tar ställning emot piratkopieringen, säger Kristina Lidehorn, partner vid Cederquists immaterialrättsgrupp.

- Kampanjen skapar förståelse för den skada som piratkopieringen gör – både mot samhället och våra klienter, säger Henrik Wistam, partner på Lindahl.

- Genom att stödja kampanjen bidrar vi till våra klienters arbete mot piratkopiering.

Publicerad 2011-06-08 09:49

För att läsa artikeln i sin helhet klicka här

 

« Tillbaka till nyhetsflödet