Tidningen Resumé uppmärksammar Världsdagen mot Piratkopiering och kampanjen ”Vad du betalar för”
12 juni, 2011Volvo och Fjällräven sponsrar antipiratkampanj
I går hölls Världsdagen mot piratkopiering runt om i världen. Nu lanserar SACG, Swedish Anti-Counterfeiting Group, kampanjen ”Vad du betalar för” tillsammans med reklambyrån Hummingbirds.
– Vi har skapat olika innehållsförteckningar till de piratkopierade produkterna, för att visa vad som döljer sig bakom den glänsande ytan, säger Peder Westerberg, cd på Hummingbirds, i ett pressmeddelande.
Ett flertal kända konsumentvarumärken har varit med och sponsrat kampanjen. Bland företagen hittar man bland annat Canada Goose, Gant, Fjällräven, Sony Ericsson och Volvo.
– Konsumenterna begriper inte att det billiga priset på kopior dels beror på utnyttjande av arbetskraft under usla förhållanden och dels på att man använder billigare och skadliga tillsatser i produkterna. Dessutom finansierar man brottslig verksamhet genom att köpa piratkopior, säger Ann-Charlotte Söderlund i ett pressmeddelande.
Kampanjen omfattas bland annat av annonser, banners och en kampanjsajt.
Arbetsgrupp:
SACG:
Ann-Charlotte Söderlund – styrelseordförande
Katarina Söderberg – projektledare och styrelsemedlem
Åsa Persson – projektledare och jurist, advokatfirman Cederquist
Hummingbirds:
Emil Löfman – Copy
Carl Bengtsson – Copy
Peder Westerberg – Ad
Tobias Häggbom – Ad
Johan Caesar – Ad
Eva Inde – Operativ projektledare
Clas Vingård – Projektledare
Cecilia Benninge – Produktionsledare
2011-06-09 15:40
Malin Carlehäll
För att läsa artikeln i sin helhet, klicka här