Tidningen Resumé uppmärksammar Världsdagen mot Piratkopiering och kampanjen ”Vad du betalar för”

12 juni, 2011

Volvo och Fjällräven sponsrar antipiratkampanj

I går hölls Världsdagen mot piratkopiering runt om i världen. Nu lanserar SACG, Swedish Anti-Counterfeiting Group, kampanjen ”Vad du betalar för” tillsammans med reklambyrån Hummingbirds.

Syftet med kampanjen är att uppmärksamma konsumenterna på de risker som uppstår när man köper och använder piratkopierade produkter.

– Vi har skapat olika innehållsförteckningar till de piratkopierade produkterna, för att visa vad som döljer sig bakom den glänsande ytan, säger Peder Westerberg, cd på Hummingbirds, i ett pressmeddelande.

Ett flertal kända konsumentvarumärken har varit med och sponsrat kampanjen. Bland företagen hittar man bland annat Canada Goose, Gant, Fjällräven, Sony Ericsson och Volvo.

– Konsumenterna begriper inte att det billiga priset på kopior dels beror på utnyttjande av arbetskraft under usla förhållanden och dels på att man använder billigare och skadliga tillsatser i produkterna. Dessutom finansierar man brottslig verksamhet genom att köpa piratkopior, säger Ann-Charlotte Söderlund i ett pressmeddelande.

Kampanjen omfattas bland annat av annonser, banners och en kampanjsajt.

Arbetsgrupp:

SACG:
Ann-Charlotte Söderlund – styrelseordförande
Katarina Söderberg – projektledare och styrelsemedlem
Åsa Persson – projektledare och jurist, advokatfirman Cederquist

Hummingbirds:
Emil Löfman – Copy
Carl Bengtsson – Copy
Peder Westerberg – Ad
Tobias Häggbom – Ad
Johan Caesar – Ad
Eva Inde – Operativ projektledare
Clas Vingård – Projektledare
Cecilia Benninge – Produktionsledare

2011-06-09 15:40

Malin Carlehäll

För att läsa artikeln i sin helhet, klicka här

 

« Tillbaka till nyhetsflödet