Även Trä- och möbelföretagen uppmärksammar kampanjen ”Vad du betalar för”

12 juni, 2011

Världsdagen mot piratkopiering

Det är inte bara TMF som engagerar sig i frågan med ett kommande Almedags-seminarium. I dag, den 8 juni, arrangeras den Internationella dagen mot Piratkopiering för 13:e gången. Den svenska föreningen uppmärksammar det hela med en nystartad kampanj – ”Vad du betalar för”.

Kampanjen ”Vad du betalar för” anordnas med anledning av den Internationella Dagen mot Piratkopiering som äger rum den 8 juni på flera olika platser runt om i världen. Som avsändare står Svenska Föreningen mot Piratkopiering (www.sacg.se) med ett antal sponsorer och samarbetspartners.S

Kampanjen är virtuell; främst baserad på annonsering i diverse medier, uppmärksamhet i sociala medier, en Facebook-grupp samt särskild information till bloggar samt artiklar i tidningar. Navet i kampanjen är sajten som gick ”live” natten mellan den 7 och 8 juni.

Budskapet i kampanjen är ”Piratkopior kostar mindre. Men frågan är av Du betalar för”. Detta åskådliggörs genom att visa piratkopiornas innehållsförteckningar; dvs vilka överaskningar som döljer sig där. Det kan handla om barnarbete eller skadliga ämnen.

- Med kampanjen hoppas vi får konsumenterna att ifrågasätta varifrån piratkopiorna kommer och öka kunskapen om baksidan, vilken idag är mycket låg – se bara Juholts tämligen lättsamma inställning till sitt falska Hugo Boss-bälte, säger Ann-Charlotte Söderlund, ordförande i SACG.

För att läsa artikeln i sin helhet klicka här

« Tillbaka till nyhetsflödet