Även Trä- och möbelföretagen uppmärksammar kampanjen ”Vad du betalar för”
12 juni, 2011Världsdagen mot piratkopiering
Kampanjen ”Vad du betalar för” anordnas med anledning av den Internationella Dagen mot Piratkopiering som äger rum den 8 juni på flera olika platser runt om i världen. Som avsändare står Svenska Föreningen mot Piratkopiering (www.sacg.se) med ett antal sponsorer och samarbetspartners.S
Kampanjen är virtuell; främst baserad på annonsering i diverse medier, uppmärksamhet i sociala medier, en Facebook-grupp samt särskild information till bloggar samt artiklar i tidningar. Navet i kampanjen är sajten som gick ”live” natten mellan den 7 och 8 juni.
Budskapet i kampanjen är ”Piratkopior kostar mindre. Men frågan är av Du betalar för”. Detta åskådliggörs genom att visa piratkopiornas innehållsförteckningar; dvs vilka överaskningar som döljer sig där. Det kan handla om barnarbete eller skadliga ämnen.
- Med kampanjen hoppas vi får konsumenterna att ifrågasätta varifrån piratkopiorna kommer och öka kunskapen om baksidan, vilken idag är mycket låg – se bara Juholts tämligen lättsamma inställning till sitt falska Hugo Boss-bälte, säger Ann-Charlotte Söderlund, ordförande i SACG.
För att läsa artikeln i sin helhet klicka här