Om kampanjen

Kampanjen Vad du betalar för lanserades den 8 juni 2011 med anledning av Världsdagen mot Piratkopiering. Som avsändare står SACG eller Svenska Föreningen mot Piratkopiering (www.sacg.se), men kampanjen hade inte blivit verklighet utan det stora stöd föreningen fått från kampanjens sponsorer och samarbetspartners. Du hittar alla sponsorer och samarbetspartners här.

Syftet med kampanjen är att skapa opinion och sprida kunskap om problemen, riskerna och konsekvenserna med piratkopiering. Piratkopiering ses tyvärr ofta som en ganska harmlös företeelse, men bakom fasaden döljer sig allt från barnarbete och tillverkning under vidriga förhållanden till kopplingar till organiserad brottslighet. Eftersom piratkopior, till skillnad från originalprodukter, tillverkas utan insyn från myndigheter och kontrollorgan är risken stor att produkterna är hälsofarliga eller rent utav livsfarliga. Tidigare var det mest lyx- och modebetonade produkter som kopierades men idag rör det sig om allt från livsmedel, hudvårdsprodukter, leksaker, mobiltelefoner och läkemedel till reservdelar till bilar eller flygplan. Du kan läsa mer om allt detta och lite till här på sajten. Du hittar även ett antal tips och råd om hur du som konsument kan gå tillväga för att undvika att köpa piratkopior.

Om annonserna

I anslutning till den virtuella kampanjen Vad du betalar för togs också tre olika annonser fram. I annonserna har man lyft fram typexempel på piratkopierade produkter och skapat särskilda innehållsförteckningar för att visa på vad som egentligen döljer sig bakom den glänsande ytan.

Klicka på bilderna nedan för att se annonserna, de piratkopierade produkterna och innehållsförteckningarna i större format.