Svensk Handel: Sätt stopp för piratkopiering

7 juni, 2012

Den 7 juni arrangeras Världsdagen mot piratkopiering eller World Anti-Counterfeiting Day. Arrangemanget är ett internationellt initiativ som instiftats av Global Anti-Counterfeiting Group (GACG). – Smuggling och piratkopiering är ett stort problem för handeln och för svensk ekonomi. Svensk Handels nyligen framtagna rapport uppskattar att den illegala handeln med lagliga varor omsätter över 15 miljarder kronor

Läs hela inlägget

 

Världsdagen mot Piratkopiering

7 juni, 2012

Idag den 7 juni 2012 uppmärksammas Världsdagen mot Piratkopiering (World Anti-Counterfeiting Day) på flera olika platser runt om i världen. I Sverige är det SACG (Svenska Föreningen mot Piratkopiering) som står för arrangemanget och årets tema är läkemedel. Syftet med dagen är att sätta fokus och sprida kunskap om problemen, riskerna och konsekvenserna med piratkopiering

Läs hela inlägget

 

Dagens Nyheter: Mc-gäng gör stora pengar på fejkpiller

21 maj, 2012

Olaglig försäljning av läkemedel har blivit den organiserade brottslighetens nya kassako. Mycket hög lönsamhet och låg risk gör falska bantnings- och potensmedel till det perfekta brottet. ”Flödet är enormt och mycket svårt att stoppa”, säger Tomas Nilsson på Läkemedelsverket. Den illegala handeln med läke­medel på internet har länge skötts av enskilda entreprenörer som är ute

Läs hela inlägget

 

Ekot: Svensk Handel uppskattar piratimport för miljarder varje år

16 maj, 2012

Smuggling och piratkopiering är ett stort problem för svensk ekonomi, menar Svensk Handel. Organisationen uppskattar i en färsk rapport att den illegala importen omsätter mer än 15 miljarder kronor per år i Sverige. En tredjedel av piratimporten kommer från Kina. – Frihandel och globalisering är naturligtvis väldigt bra för svensk handel, men baksidan är att

Läs hela inlägget

 

Svensk Handel: Illegal handel med lagliga varor omsätter miljarder

16 maj, 2012

Smuggling och piratkopiering är ett stort problem för svensk ekonomi. Totalt bedöms den illegala handeln med lagliga varor omsätta över 15 miljarder kronor i konsumentledet. Företaget Fjällräven driver spårningsarbete för att stoppa plagieringen av företagets produkter. Bara det senaste året har de avslöjat 2 500 annonser som antingen sålt plagiat, eller snott företagets katalogbilder för

Läs hela inlägget

 

Modesajten habit.se uppmärksammar också kampanjen ”Vad du betalar för”

12 juni, 2011

Initiativ mot piratkopiering Klädföretag är sponsor till Svenska föreningen mot piratkopiering, SACG, och kampanjen Vad du betalar för. Syftet är att sprida kunskap om piratkopiering och värva fler medlemmar. Canada Goose är sponsor till Svenska Föreningen mot Piratkopiering (SACG) och den svenska kampanjen Vad du betalar för. Företaget uppger att problemen, för deras del, med

Läs hela inlägget

 

Tidningen Resumé uppmärksammar Världsdagen mot Piratkopiering och kampanjen ”Vad du betalar för”

12 juni, 2011

Volvo och Fjällräven sponsrar antipiratkampanj I går hölls Världsdagen mot piratkopiering runt om i världen. Nu lanserar SACG, Swedish Anti-Counterfeiting Group, kampanjen ”Vad du betalar för” tillsammans med reklambyrån Hummingbirds. Syftet med kampanjen är att uppmärksamma konsumenterna på de risker som uppstår när man köper och använder piratkopierade produkter. – Vi har skapat olika innehållsförteckningar

Läs hela inlägget

 

Även Trä- och möbelföretagen uppmärksammar kampanjen ”Vad du betalar för”

12 juni, 2011

Världsdagen mot piratkopiering Det är inte bara TMF som engagerar sig i frågan med ett kommande Almedags-seminarium. I dag, den 8 juni, arrangeras den Internationella dagen mot Piratkopiering för 13:e gången. Den svenska föreningen uppmärksammar det hela med en nystartad kampanj – ”Vad du betalar för”. Kampanjen ”Vad du betalar för” anordnas med anledning av

Läs hela inlägget

 

Dagens Juridik uppmärksammar Världsdagen mot Piratkopiering

12 juni, 2011

”Oerhört viktigt att vi sätter ner foten” Svenska föreningen mot piratkopiering, SACG, uppmärksammar idag den internationella dagen mot piratkopiering med kampanjen Vad du betalar för. – Med kampanjen hoppas vi få konsumenterna att ifrågasätta varifrån piratkopiorna kommer och öka kunskapen om baksidan av piratkopiering, vilken idag är mycket låg – se bara Juholts tämligen lättsamma

Läs hela inlägget

 

Brandnews uppmärksammar Världsdagen mot Piratkopiering och kampanjen ”Vad du betalar för”

12 juni, 2011

Vad kommer du att ha med dig i bagaget hem från semestern i sommar? Nejdå, syftningen gäller inte droger eller liknande utan något annat som göder den organiserade brottsligheten – piratkopior. Idag, den 8:e juni, är det den Internationella Dagen mot Piratkopiering (World Anti-Counterfeiting Day). Den svenska föreningen SACG ( Svenska Föreningen mot Piratkopiering) lanserar

Läs hela inlägget