SvD Näringsliv uppmärksammar Världsdagen mot Piratkopiering och lanseringen av kampanjen ”Vad du betalar för”

12 juni, 2011

Behövs en dag mot piratkopiering? Åsa Persson är projektledare för kampanjen ”Vad du betalar för” som arrangeras i Sverige av Svenska föreningen mot piratkopiering med anledning av den Internationella dagen mot piratkopiering. Behövs en dag mot piratkopiering? –Ja, för att sprida kunskap om de allvarliga riskerna med piratkopiering och för att skapa opinion. Folk ifrågasätter

Läs hela inlägget

 

Tullen: ”Vi märker tydligt vilka märken som är inne”

11 juni, 2011

Kopior av tekniskt avancerade produkter ökar och de som gör kopiorna blir skickligare och skickligare, berättar Per Holgersson, nationell specialist i immaterialrätt på Tullverket. Tullen får årligen in ungefär 600-700 ansökningar om ingripanden mot import, export eller transit av intrångsvaror. – Både företagens intresse för ansökningar och våra ingripanden från tullens sida har tiodubblats under

Läs hela inlägget

 

Allt fler köper piratkopierade läkemedel

10 juni, 2011

Fler än varannan har någon gång köpt piratkopierade varor. Kläder, klockor och filmer är fortfarande vanligast, men enligt Awapatents expert Kristina Fredlund ökar konsumtionen av hälsofarliga kopior som läkemedel och fordonsdelar.

Läs hela inlägget

 

EU och USA föreslår skärpta regler mot piratkopiering

10 juni, 2011

Försäljningen av piratkopierade varor har enligt International Anti Counterfeiting Coalition, IACC, ökar från 5,5 miljarder dollar år 1982 till cirka 600 miljarder dollar 2010.

Läs hela inlägget

 

Så ska EU komma tillrätta med piratkopieringen

10 juni, 2011

Enligt kommissionen kostade piratkopiering EU 10 miljarder euro och 185 000 jobb under år 2008.

Läs hela inlägget

 

ECTA: Falska läkemedel distriubueras från Sverige

10 juni, 2011

Sverige har blivit ett distributionsnav för piratkopierade läkemedel. Det hävdar the European Communities Trade Mark Association.

Läs hela inlägget

Canada Goose logo

Canada Goose berättar om verkligheten inuti en oäkta Canada Goose-jacka

7 juni, 2011

Det är slående vilka ingredienser som kan inrymmas i stoppningen på en piratkopierad jacka. Här berättar den världskända jacktillverkaren, Canada Goose om sitt arbete mot piratkopiering och hur man skiljer en oäkta jacka från en äkta.

Läs hela inlägget

Fjällräven logo

För bra för att vara sant

7 juni, 2011

I över 50 år har Fjällräven tillverkat produkter som ska göra det lättare för människor att njuta av naturen. Enligt bolaget fokuserar man på god kvalitet och slitstarka produkter. Piratkopiorna saknar dessa egenskaper. Fjällräven berättar här mer om problemet med piratkopiering och hur du som konsument kan undvika att köpa en kopia.

Läs hela inlägget

Blocket logo

Blockets varumärkesprogram mot förfalskningar och piratkopior

7 juni, 2011

Blocket samarbetar med närmare hundra stora varumärkesägare för att förhindra spridning av falska märkesprodukter och piratkopior. Här berättar en av Sveriges största köp och säljsajter om sitt varumärkesprogram som en del i deras kamp mot piratkopior.

Läs hela inlägget

iSE logo

En specialist på piratkopieringsutredningar berättar

7 juni, 2011

Den före detta kriminalpolisen Niclas Franklin startade 2004 ISE som idag är ett av Sveriges största utredningsbolag. Franklin berättar här om den välorganiserade handeln med piratkopior och om sitt arbete som spanare och utredare vid fall av piratkopiering.

Läs hela inlägget